Friday, November 26, 2010

< @Lost World of Tambun 2010 > Part 1



Assalamualaikum....
Adios...;)
Selamat Bercuti wahai sahabat-sahabatku...Happy Holiday ya...

Mmmm...actually i d'nt have any plan 4 diz holiday...
But suddenly my father ask me 2 bring my sisters 2 da pool, so i think that it should be ok if we go 4 a holiday and check in at any hotel that has pool, so that they can enjoy swimming there...
mmm...i think it must be ok 4 them...but...hahaha, i got a great idea....
jeng3..thanx 2 Ibu...
MAMA and ABAH will join us 2 go to the LOST WORD of TAMBUN...yeah...
Ibu and her family stayed at my home...*thanx ibu...great moment with u diz holiday* ~I LIKE...hehehe

So then, we enjoyed here and there...but now look at my skin...cannot be a fair lady nymore (*padehal xpenah pown jd fair lady nye...shengal~) hahaha...actually i did'nt ever think bout dat nymore...can aaa...hehe
No wonder r Mama n ABAH sometimes did'nt recognize their own sweet daughter(*haha...should b not 2 perasan laa...)
Then...ermm...so exhausted la my dear...
2 b continued k...

C U
Miss U...
^)

Tuesday, November 16, 2010

< A night b4... >



I spend a nite with u before i leave u my dear...i'm so sory 4 leaving u...
Thanx a lot ibu...i owe u so much...
I'll miss u a lot
Syg tau, ibu da rse kehilangan syg kn...its ok ibu...
I'll always love u...insyaALLAH...

Sekian,
Wassalam...

Monday, November 8, 2010

< Motor Learning: Maklum Balas >

I. Maklum balas keputusan (knowledge of result).
Maklum balas yang diberikan secara lisan selepas aksi sesuatu kemahiran. Contoh dalam servis permainan tenis, pukulan terlalu kuat kerana itu bola terkeluar

II. Maklum balas perlakuan (knowledge of performance).
Maklum balas yang diberikan secara lisan berkaitan dengan kualiti kemahiran yang dilakukan. Contoh Servis tidak masuk gelanggang kerana anda membengkok tangan.

< Motor Learning: Pertumbuhan Somatik (Pertumbuhan pascanatal) (Somatic growth) -Part 1>

Pertumbuhan Somatik (Pertumbuhan pascanatal)
(Somatic growth)



1 Pengukuran yang lazim digunakan dalam kajian pertumbuhan
• Satu set teknik piawai yang sistematik untuk pengukuran badan dan anggotanya adalah dikenali sebagai antropometri (anthropometry) di mana anthropo = manusia dan metry = pengukuran.
• Satu cara pengukuran bersifat kuantitatif ke atas saiz, perkadaran dan bentuk badan.
• Berat badan adalah pengukuran ke atas jisim badan.
• Ketinggian (stature) adalah pengukuran jarak linear dari lantai ke bahagian atas (puncak) tengkorak.




• Panjang berbaring (recumbent length) adalah ukuran panjang pada kanak-kanak berumur antara 2 – 3 tahun, dalam keadaan berbaring.

• Ketinggian berduduk (sitting height) adalah ketinggian semasa berduduk tegak yang diukur dari permukaan berduduk ke bahagian atas kepala.






• Ukuran lebar biacromial adalah ukuran jarak dari cuaran acromial skapula kanan ke kiri. Ini adalah ukuran lebar bahu.
• Ukuran lebar bicristal adalah ukuran dari bahagian sisi lengkungan iliak kanan ke kiri. Ini adalah ukuran lebar pinggul.
• Lebar bicondylar adalah ukuran dari tulang kondil (condyles) femur manakala ukuran lebar biepicondylar adalah ukuran yang melibatkan tulang humerus.




• Ukuran lilitan lengan lazimnya diukur dari titik pertengahan antara cuaran acromial dan olecranon (hujung siku).
• Ukuran lilitan betis adalah pada bahagian paling tebal semasa individu berdiri dan berat badan disebar dengan sekatanya.


• Ketebalan lapisan kulit adalah petunjuk lapisan lemak di bawah kulit (subcutaneous) dan boleh diukur dengan kaliper.
• Pengukuran ketebalan lapisan kulit lazimnya dilakukan di bahagian otot trisep dan subskapular.








• Ukuran lilitan kepala lazimnya dilakukan ke atas bayi dan kanak-kanak berumur 3 – 4 tahun sebagai petunjuk pertumbuhan otak.



• Indeks jisim badan (BMI) adalah ukuran yang menghubungkaitkan berat (kg) dan ketinggian (m).

< Motor Learning: Kebimbangan dan Tekanan >

Kebimbangan

Definisi
Kebimbangan merupakan suatu keadaan di mana wujud perasaan takut atau gementar atau merasakan alamat buruk terhadap sesuatu perkara yang berlaku atau yang akan berlaku, sama ada pada diri seseorang ataupun pada orang lain yang mempunyai pertalian atau kaitan dengan orang lain.

Freud membahagikan kebimbangan kepada tiga kategori seperti berikut:
1. Kebimbangan sebenar, iaitu ketakutan yang normal yang dihadapi oleh seseorang pada kedudukan dan suasana yang juga normal.
2. Kebimbangan neurotis, yang merupakan ketakutan terhadap hukuman bagi pencabulan atau pencerobohan atau penglibatan masa depan.
3. Kebimbangan moral, yang merupakan ketakutan pada sesuatu hukuman atau dendaan bagi kelakuan yang tidak diterima oleh masyarakat.

Dua jenis kebimbangan lain yang wujud daripada pelaksanaan atau perlakuan seseorang di dalam aktiviti sukan yang berkaitan dengan gerak balas atau tingkah laku ialah:
1. Kebimbangan kecerdasan
2. Kebimbangan kegagalan


Kesan dan Akibat Kebimbangan.

Dalam sukan, kebimbangan boleh mengakibatkan kesan yang tidak sihat sehingga dapat pula menggugat prestasi atau pencapaian seseorang. Kebimbangan yang serius boleh mengakibatkan gangguan fikiran dan jiwa, dan mampu pula berlaku breakdown. Kebimbangan boleh berlaku sebelum, semasa dan selepas sesuatu perlaksanaan perlakuan. Kebimbangan yang berlaku pada seseorang semasa bertanding akan memberi peluang kepada pihak lawan untuk mengambil kesempatan dan peluang untuk meraut kemenangan.


Mengatasi Kebimbangan.

Prinsip kepada setiap keadaan kebimbangan ialah menerusi perlakuan atau amalan yang betul serta diperkuatkan dengan sifat yakin pada diri sendiri.
Antaranya;
1. Menjalankan latihan dan penyesuaian dalam sukan yang dipilih sebelum bertanding.
2. Mempelajari juga bagaimana untuk melawan atau mengatasi setiap keadaan yang boleh mempengaruhi persembahannya dalam pertandingan sebenar.
3. Latihan kemahiran dan pembelajaran motor adalah cara paling berkesan bagi seseorang mengelakkan diri daripada keadaan kebimbangan.
4. Latihan yang bersistem mampu menghasilkan kejayaan yang diharapkan malahan pencapaiannya kadang-kadang jauh lebih baik daripada mereka yang tidak mengikut latihan atau tidak memandang berat akan latihan yang diajukan kepadanya.
5. Menanam semangat dan disiplin yang tinggi.


Teknik Mengurangkan kebimbangan.
Antara teknik psikologi yang boleh digunakan adalah;
1. Terapi pernafasan
Teknik: Menarik satu nafas yang panjang dan menghembuskannya perlahan-lahan. Dilakukan berulang kali sehingga berasa tenang atau releks

2. Pemusatan (centering)
Teknik: Menarik nafas yang panjang seperti terapi pernafasan serta menumpukan perhatian (pemusatan) kepada titik di belakang pusat dan di tengah badan kita. Dilakukan dalam keadaan berdiri pada kedudukan yang selesa.

3. Relaksasi
Teknik: Mengecut dan merelakskan otot secara progresif. Boleh dilakukan secara duduk atau berbaring.

4. Visualisasi
Teknik: Membayangkan sesuatu yang boleh menenangkan individu apabila mereka berada dalam keadaan tertekan atau bimbang.


Tekanan.


Tekanan boleh ditakrifkan sebagai suatu pergerakan atau tindakan yang datangnya dari persekitaran ke atas individu. Tekanan juga dikatakan suatu keadaan yang tidak seimbang sementara pada fisiologi yang akan mendorong seseorang untuk melakukan sesuatu, akibat daripada tekanan yang mengancam dirinya.


Tiga kategori tekanan;

1. Tekanan tugas (task stress)-cara individu menyesuaikan diri pada input yang keterlaluan atau yang berlebihan.
2. Tekanan persekitaran (environmental stress)-cara individu bertindak kepada tekanan persekitaran.
3. Tekanan yang optimum (optimal stress)-tekanan yang memandu seseorang untuk memilih hasil usaha yang cemerlang.


Kesan dan Cara Mengatasi Tekanan.


1. Menerusi latihan seseorang itu dapat mel;akukan sesuatu tugas dengan baik dan berkesan dibandingkan dengan mereka yang tidak mengikuti latihan.
2. Pendedahan yang berulang kali kepada tekanan mental dan emosi akan menyebabkan berlakunya penyesuaian dalam setengah-setengah gerak balas tekanan.
3. Pendedahan yang kronik (seperti pelaziman fizikal) ke atas tekanan selalunya mengakibatkan adaptasi ke atas tekanan tersebut.